Öyle ki hangi sahnede ürün yerleştirme yapıldığını dahi anlayamıyoruz. Dizi izlerken birden dondurma, cips, çikolata gibi şeyleri yeme istedi belirebiliyor.
Bazı ürün yerleştirmeler ise daha açık bir şekilde yapılıyor.
Amacım, ürün yerleştirme hakkında etik kurallarını sorgulamak değil.
Amacım, ürün yerleştirmenin bir başka boyutunu ortaya koymak... Yani, ürün yerleştirmenin sosyal sorumluluk amaçlı kullanımından bahsetmek.
Ürün yerleştirme, Türk televizyonlarında yaygınlaşmadan önce Sinan Çetin, Avrupa Yakası setinin pek çok yerine -özellikle muhallebici, dergi ofisi ve gazete bayinin bulunduğu sokak- kendi yapım şirketine ait filmlerin afişlerine yer verirdi.
Bunun yanı sıra sosyal mesaj içerikli afişlere de sıkça rastlardık Avrupa Yakası'nda.
Sosyal Sorumluluk içeren bu tarz uygulamaları ne yazık ki çok fazla yapımda göremiyoruz. Nedenini anlamak ise güç!
Öyle ki bu yöntemin kullanıldığını dahi unutmuştum. Ta ki Avrupa Yakası gibi yine bir Gülse Birsel dizisi olan Yalan Dünya'da LÖSEV afişine rastlayana kadar.
Ben bölümleri geriden takip ettiğim için 53. bölümü yeni seyrettim. Oysa Mayıs ayına ait bir gelişme bu.
Yalan Dünya dizisinin bazı sahnelerinde sosyal mesaj içerikli afişlere rastlıyoruz. Daha önceki bölümlerde de benzer uygulamaları görmüştüm ancak LÖSEV ile dikkatimi çekti.
LÖSEV de sosyal medya hesabından dizi ekibine teşekkür etmiş.
Bu tarz uygulamaları Gülse Birsel dizilerinde görmek tesadüf mü yoksa Gülse Birsel'in kendi hassasiyetinin bir sonucu mu bilemiyorum.
Afiş tanıtımının yanı sıra sosyal mesaj içerikli sahne kurgulayan diziler de oldu. Örneğin Leyla ile Mecnun dizisinde sıkça başvurulan bir yöntemdir bu.
Bu uygulamalar diziye ve kanala değer katan uygulamalardır. Sadece dizilerde değil, pek çok program türünde uygulamak mümkündür.
Benzer uygulamalar başka dizilerde de yapılmıştır muhakkak. Bunların sayısı çok az olmakla birlikte tarayıp buradan paylaşmak güç bir iştir.
Ben ekranda bu uygulamaları gördükçe mutlu oluyorum. Konunun birkaç insanın hassasiyetine bırakılmayıp sistematik bir hale dönüştürülmesini umuyorum.
Umarım hem STK'lar hem de yapımların halkla ilişkiler departmanları gerekli adımları atarlar ve bu uygulamaları daha sık görürüz ekranlarda.
MUSTAFA ARSLAN
sosyal sorumluluk projeleri, televizyonda sosyal sorumluluk, televizyon dizilerinden sosyal sorumluluk örnekleri, televizyon programlarında kamu spotu kullanımı, örnek sosyal sorumluluk projeleri, ürün yerleştirme olarak kamu spotu kullanma, televizyonun topluma örnek olması
Hiç yorum yok: